Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna vi får när det kommer till att lägga bud, köpa och sälja på Klaravik. Saknar du svar på din fråga? Hör gärna av dig till info@klaravik.fi eller 03 520 444, mellan klockan 8.30 – 16.30

SKAPA KONTO OCH LÄGGA BUD

Hur gör jag för att lägga ett bud?

För att lägga ett bud på ett objekt behöver du ett köparkonto hos Klaravik. Det är helt kostnadsfritt och du registrerar dig här. När du har registrerat ett konto får du ett mejl med en länk för att aktivera kontot. Genom att klicka på länken aktiveras ditt konto och du kan lägga bud.

Jag har glömt mina kontouppgifter!

Om du glömt ditt lösenord klickar du på glömt lösenord. Då får du ett mejl med en länk till där du kan skapa ett nytt lösenord. Tänk på att ange samma användarnamn som när du registrerade dig! Om du har glömt ditt användarnamn kontakta vår kundsupport på info@klaravik.fi

Hur gör jag för att få mer information om ett specifikt objekt?

Läs noga igenom texten på auktionsunderlaget och glöm inte att titta på bilder och eventuell film. Där finns mycket information att hämta. Har du ändå frågor om ett specifikt objekt, är du välkommen att kontakta kundsupport.

Varför förlängdes en auktion när jag lade ett bud?

Om någon lägger bud när en auktion på Klaravik har mindre än tre minuter kvar, förlängs auktionen med ytterligare tre minuter. Detta för att ge andra budgivare en chans att lägga motbud och för att inte stänga ute andra budgivare. Detta är etablerat inom onlineauktion och kan jämföras med slagauktionens första-andra-tredje-princip.

För att lägga bud behöver du vara inloggad på Klaravik.

Vad är ett autobud respektive ett manuellt bud?

Ett autobud är ett sätt för dig att delta automatiskt i en budgivning. Du anger ett belopp som du är villig att betala för ett objekt och sedan läggs automatiska bud åt dig upp till ditt maxbud – men bara om det behövs. Ditt maxbud är dolt för övriga budgivare under auktionens gång. Att ett autobud är lagt indikeras med ett ”A” efter det lagda budet i budhistoriken. Ett manuellt bud behöver du uppdatera varje gång någon bjuder över dig. Tänk på att ett autobud i samma nivå med ett senare lagt manuellt bud alltid kommer att leda auktionen – eftersom det lades först.

Kan jag skapa en bevakning av nya auktioner på Klaravik?

Ja, det kan du! Det är ett enkelt sätt att följa dina favoritobjekt och hålla dig uppdaterad om när det du vill köpa finns på auktion.

VISNING OCH UNDERSÖKNINGSPLIKT

Finns det visning av era objekt?

Allt på Klaravik säljs utan visning om inget annat anges. Du lägger ditt bud baserat på den information som finns i form av bilder, text och eventuell film på objektet. Därför är det alltid viktigt att kontrollera informationen noggrant. Om inte objektet motsvarar beskrivningen i auktionsunderlaget vid upphämtning har du rätt att hävda din undersökningsplikt. Notera då att objektet inte får tas från platsen. Läs mer om undersökningsplikten nedan.

Hur kan jag kontrollera skicket på ett objekt?

Du som köpare har en rättighet såväl som en skyldighet att stämma av skicket utifrån auktionsunderlaget när du hämtar ditt inropade objekt. Om objektet inte motsvarar beskrivningen i auktionsunderlaget kan du reklamera köpet men tänk då på att det är viktigt att inte ta objektet från platsen. Undersökningsplikten finns till som en garanti för dig som köpare! Här kan du fylla i reklamationsblankett.

PRISER OCH BETALNING

Vem är det som säljer objekten på Klaravik?

Det kan vara allt från mindre lantbrukare och byggbolag - till Finlands största kommuner och uthyrningsbolag.

Tillkommer alltid moms?

På samtliga objekt tillkommer moms om inget annat anges. I samtliga fall visas detta på det aktuella objektet när du är inloggad som köpare på Klaravik.

Erbjuder Klaravik finansiering av objekten på auktion?

Nej, inte i nuläget.

Kan jag ha finansiering via egen bank eller finansbolag när jag köper på Klaravik?

Ja, det kan du. Om du kontaktar din egen bank och ansöker om finansiering, är det viktigt att du kontaktar Klaravik för att vi ska kunna ställa om fakturan till din bank eller finansbolag. Kontakta vår finanseringsavdelning via e-post om du vill veta mer: info@klaravik.fi.

Om jag köpt något, hur betalar jag?

När du vunnit en budgivning loggar du in på ditt köparkonto på Klaravik.fi och klickar på "Mitt konto" uppe i högra hörnet, sedan till "Mina köp". Här kommer dina vunna objekt vara redo för checkout. 

 

  • Välj "Checkout" och markera sedan det objekt du vill betala, klicka sedan på den gröna checkout knappen. Informationssidan kommer att visas.  

  • Verifiera att alla uppgifter är korrekt och gör ändringar om det behövs. Uppgifterna från ditt Klaravikskonto kommer visas här.  

  • Godkänn köpvillkoren för att komma till betalningssidan. Bekräfta att uppgifterna är korrekta, ändringar i efterhand är ej möjliga. Är allt korrekt, klicka på "Godkänn och Fortsätt" med betalningen." 

  • Betalningsorder är nu genererad, och du kan göra betalningen direkt i fliken “Att betala” 

  • Om du föredrar att motta en faktura i förhand, välj “kontoöverföring” i detta steg. Om du vill betala direkt, välj andra alternativ såsom MobilePay eller kreditkort. Mobilepay och kreditkort kan användas för betalningar upp till 500€ Efter betalning, kommer fakturan finnas under "faktura."

 

Vid betalning via banköverföring kan din bank be dig bekräfta vårt företags hemadress och land. Denna information finns på fakturan under rubriken Mottagare.

Vad kostar det att köpa på Klaravik?

Det tillkommer en inropsavgift på varje auktion du vinner. Hur stor inropsavgiften är framgår på varje enskild auktion. Du ser inropsavgiften på respektive auktion då du är inloggad som kund på Klaravik. Notera att moms alltid tillkommer på ditt lagda bud om inte annat anges.

Vad är reservationspris?

Reservationspris är det i förväg lägsta pris som uppdragsgivaren har accepterat. På varje auktion ser du om reservationspriset har uppnåtts eller ej. Om inte reservationspriset uppnås kommer du att bli kontaktad av Klaravik inom kort, med målsättning att få igenom affären. Tänk på att alla bud på Klaravik är bindande, oavsett om reservationspris är uppnått eller ej.

Hur hanteras momsen vid EU-försäljning?

När du handlar på Klaravik får du betala moms alternativt en momsdeposition på budet. Det är viktigt att du betalar hela fakturabeloppet. Om ditt konto är registrerat som ett utländskt företag och har ett giltigt VAT-nummer kan du be om att få momsdepositionen återbetalad av Klaravik.
 
För att få momsen återbetald av Klaravik krävs det att du skickar in giltiga exporthandlingar till info@klaravik.fi senast 10 dagar efter hämtning. Om tidsgränsen överskrids har vi inte möjlighet att återbetala momsen.
 
Vi behöver: 1. Undertecknat CMR-dokument eller fraktsedel. 2. Fakturan från transportföretaget. 3. Exportdeklaration som nås från ditt köparkonto hos Klaravik. 4. Ert företags IBAN och Swiftnummer.

Vad innebär det att något säljs med VMB?

VMB är en förkortning av vinstmarginalbeskattning. För dig som köpare innebär det att ingen moms tillkommer på ditt bud (och det finns inte heller någon moms att dra av). VMB har att göra med hur mycket moms ett företag ska redovisa vid försäljning av begagnade varor.

HÄMTNING OCH FRAKT

När och var kan jag hämta det jag har köpt?

I varje auktionsunderlag finns information om i vilken kommun objektet finns. Kontaktuppgifter till säljaren får du i samband med att betalningen av fakturan är registrerad. Som köpare har du 12 dagar på dig att hämta objektet efter avslutad auktion.

Hur fungerar det med frakt?

Alla objekt hämtas hos den aktuella säljaren.

Anlitas en transportör är det viktigt att tänka på att undersökningsplikten fortfarande gäller och när objektet har lämnat säljaren är undersökningsplikten förbrukad och reklamation inte längre möjlig. Vad noga med att alltid göra upp en tid för hämtning med säljande företag, detta gäller även om du anlitar någon annan att ombesörja frakten.

REKLAMATION

Jag är inte nöjd med det jag köpt – kan jag reklamera ett objekt?

Du som köpare har en rättighet såväl som skyldighet att stämma av skicket mot auktionsunderlaget när du hämtar ditt inropade objekt. Om objektet inte motsvarar beskrivningen i auktionsunderlaget kan du reklamera köpet. Observera att detta måste göras innan du tar objektet från platsen. Här kan du fylla i reklamationsblankett.

SÄLJANDE KUNDER

Hur gör jag om jag vill sälja något på Klaravik?

Enklast är att fylla i vårt formulär för att sälja på Klaravik, det hittar du här. Därefter kommer vi att återkoppla med mer information om att bli kund hos oss. Här hittar du även kontaktuppgifter till alla våra auktionsmäklare.

Får privatpersoner sälja på Klaravik?

På Klaravik är det i regel bara företag som säljer objekt. Privatpersoner är däremot välkomna att lägga bud på och köpa objekt.

Jag hittar inte inloggningsuppgifterna till mitt säljarkonto?

Om du glömt dina uppgifter, kontakta då Klaravik på e-postadress info@klaravik.fi.

Om jag sålt något, när får jag betalt?

Är objektet betalt och hämtat? Då har du pengarna på kontot senast sju arbetsdagar efter hämtningen. Om bara hämtningen kvarstår får du ändå pengarna utbetalda den femte arbetsdagen i månaden efter att köparen betalat. Särskilda förutsättningar gäller vid utlandsförsäljning, objekt med skuld eller om köparen sökt finansiering. Frågor om din betalning, kontakta info@klaravik.fi.

Kostar det något att sälja på Klaravik?

Om ditt objekt blir sålt tar vi ut en provisionsbaserad kostnad som styrs av försäljningsbeloppet. Däremot om objektet mot förmodan inte skulle bli sålt kostar det ingenting. För mer information, kontakta info@klaravik.fi eller hör av dig direkt till auktionsmäklaren i ditt distrikt.

Jag har sålt ett registrerat fordon, hur gör jag?

Ägarbyten för registrerade fordon sker alltid mellan köpande och säljande part vid avhämtningstillfället. 

Hur vet jag att det är köparen som hämtar objektet?

På köparens betalda faktura finns en QR-kod. När du som säljare scannar koden, med hjälp av din mobiltelefon, kan du bekräfta utlämningen. 

Behövs inköpsdokumentation för att sälja på Klaravik?

Om ditt objekt har ett högre bedömt värde, och inte är registrerat hos Traficom, behövs bevis på ditt inköp av objektet inför en försäljning hos oss. Inköpsdokumentationen kan bestå av exempelvis ett kvitto, faktura eller motsvarande bevis på inköp. Även revisorsintyg eller annat tredjepartsintyg kan gälla som dokumentation.