Kysymyksiä ja vastauksia

Usein kysytyt kysymykset

Täältä löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin liittyen huutamiseen, ostamiseen ja myymiseen Klaravikissa. Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Kirjoita meille osoitteeseen info@klaravik.fi tai soita numeroon 03 520 444, arkisin klo 8.30 - 16.30

LUO KÄYTTÄJÄTILI JA TEE HUUTO

Kuinka teen huudon?

Antaaksesi huudon, sinun täytyy luoda käyttäjätili Klaravikissa. Se on täysin ilmaista ja voit rekisteröityä täällä. Kun olet luonut käyttäjätilin, saat sähköpostiisi vahvistuslinkin, jota klikkaamalla aktivoit tilisi. Tämän jälkeen voit kirjautua sisään ja alkaa tekemään huutoja.

Unohdin käyttäjänimen tai salasanan!

Jos olet unohtanut salasanasi, klikkaa unohdin salasanan. Saat sen jälkeen sähköpostiin linkin, jota klikkaamalla voit luoda uuden salasanan. Muistathan antaa saman käyttäjänimen kuin millä rekisteröidyit! Jos olet unohtanut käyttäjänimesi, ota yhteyttä asiakastukeemme osoitteessa info@klaravik.fi

Kuinka saan lisätietoja tietystä myyntikohteesta?

Lue annetut tiedot kohteen selosteesta ja katso myös kuvat, sekä video. Tavoitteenamme on antaa sivuillemme kaikki tarpeelliset tiedot, joita tarvitset ostopäätöksen tekemiseen. Jos sinulla on tämänkin jälkeen vielä kysyttävää, voit olla yhteydessä asiakastukeemme.

Miksi huutokaupan päättymistä jatkettiin kun tein huudon?

Jos kolmen viimeisen minuutin aikana tehdään uusi huuto, jatketaan huutokauppaa uudelleen kolmella minuutilla. Tämän tarkoitus on antaa muille huutajille mahdollisuus pysyä mukana huutokaupassa. Tämä on yleinen tapa nettihuutokaupassa ja sitä voi verrata paikan päällä käytävän huutokaupan "ensimmäinen, toinen ja kolmas kerta" -fraasiin.

Tehdäksesi huudon, sinun täytyy olla kirjautuneena sisään Klaravikiin.

Mitä eroa on tavallisella huudolla ja korotusautomaatin huudolla?

Korotusautomaatti tekee huutoja puolestasi haluamaasi maksimisummaan asti. Annat korkeimman summan, jonka olet kohteesta valmis maksamaan ja automaatti tekee huutoja puolestasi aina seuraavan pienimmän mahdollisen huudon verran, mutta vain mikäli se on tarpeellista. Asettamasi korkein summa ei ole näkyvissä muille käyttäjille ja huutohistoria näyttää huudon kohdalla vain merkin "A". Tavallisessa huudossa sen sijaan, sinun täytyy joka kerta tehdä uusi korkeampi huuto, kun joku toinen on nostanut edellistä huutoasi. Huomioi myös, että korotusautomaatin tekemä huuto on aina etusijalla, jos myöhemmin joku toinen huutaja korottaa manuaalisesti saman summan, koska korotusautomaatti oli asetettu ensin.

Voinko tilata ilmoituksia uusista huutokaupoista Klaravikissa?

Kyllä vain! Haluamasi kohteiden seuraaminen on helppoa ja pysyt samalla ajantasalla milloin niitä tulee seuraavan kerran huutokauppaan.

NÄYTTÖ JA SELANOTTOVELVOLLISUUS

Onko kohteita mahdollista nähdä?

Kaikki kohteet Klaravikissa myydään ilman näyttöä, ellei kohteen sivulla ole toisin mainittu. Huudot tehdään huutokauppakohteen sivulla olevan tiedon perusteella; tarkat kuvat, tekstit ja mahdolliset videot auttavat sinua tekemään päätöksen huutamisesta. Tämän vuoksi on aina tärkeää tarkastaa annettu tieto huolellisesti. Noutaessasi kohdetta sinulla on selanottovelvollisuus, eli sinun tulee tarkastaa ostamasi kohde ja että se vastaa huutokauppasivustolla annettuja tietoja. Mikäli kohteessa on jotain poikkeamaa, sinulla on oikeus tehdä asiasta valitus. Huomioithan, että siinä tapauksessa et voi siirtää ostamaasi kohdetta sen myyntisijainnista. Lue lisää selanottovelvollisuudesta alla.

Miten voin tarkastaa kohteen kunnon?

Sinulla ostajana on sekä oikeus, että velvollisuus tarkastaa ostamasi kohde ja sen todellinen kunto suhteessa huutokauppasivulla annettuun selosteeseen. Jos myyntikohteessa on merkittävää eroa huutokaupassa annettuihin tietoihin, sinulla on oikeus tehdä valitus, mutta muistathan, että siinä tapauksessa et vielä vie ostamaasi kohdetta pois sen myyntipaikasta. Selanottovelvollisuus toimii myös suojanasi sinulle ostajana! Voit tehdä valituksen täältä.

HINNAT JA MAKSUT

Ketkä toimivat myyjinä Klaravikissa?

Klaravikissa myyvät suomalaiset yritykset ja muut y-tunnukselliset tahot. Myyjinämme toimivat useat erilaiset toimijat aina pienistä maatalouden harjoittajista ja rakennusliikkeistä Suomen suurimpiin yrityksiin, vuokrausfirmoihin ja julkisiin toimijoihin.

Lisätäänkö hintoihin aina arvonlisävero?

Arvonlisävero lisätään kaikkiin kohteisiin, ellei toisin mainittu. Tämä ilmoitetaan selkeästi kaikissa kohteissa kun olet kirjautuneena sisään Klaravikissa.

Tarjoaako Klaravik rahoitusta?

Ei vielä tällä hetkellä.

Voinko käyttää rahoitusta oman pankkini kautta, kun ostan Klaravikista?

Kyllä voit. Jos ostat huutokaupasta oman pankkisi rahoituksella, on tärkeää, että otat meihin yhteyttä, jotta voimme siirtää laskun rahoitusyhtiöllesi. Jos haluat asiasta lisätietoja, ota yhteyttää osoitteeseen info@klaravik.fi

Kuinka paljon Klaravikista ostaminen maksaa?

Jokaisella kohteella on huutokauppamaksu, joka lisätään kohteen huudon päälle. Huutokauppamaksu on näkyvillä jokaisessa huutokaupassa kun olet kirjautuneena sisään Klaravikissa. Huomioi myös, että arvonlisävero lisätään huudon päälle, ellei toisin mainittu.

Mikä on pohjahinta?

Pohjahinta on pienin mahdollinen hinta, jolla myyjä on valmis myymään kohteen. Näet jokaisen huutokaupan kohdalla mikäli pohjahinta on saavutettu vai ei. Jos pohjahintaa ei saavuteta huutokaupassa, Klaravikin edustaja on sinuun yhteydessä heti huutokaupan jälkeen. Tarkoitus on edelleen saada kaupat aikaiseksi. Ota huomioon, että jokainen tehty huuto on sitova riippumatta siitä, onko se saavuttanut pohjahintaa vai ei.

Miten arvonlisävero käsitellään EU-myynneissä?

Kun ostat Klaravikista, sinun täytyy maksaa arvonlisävero tai arvonlisäveron vakuusmaksu huudon päälle. On tärkeää, että maksat koko laskun loppusumman. Jos käyttäjätilisi on rekisteröity ulkomaisena yrityksenä, jolla on validoitu ALV-numero, voit pyytää arvonlisäveron palautusta Klaravikilta.

Arvonlisäveron palautukseen sinun täytyy lähettää vientidokumentit osoitteeseen info@klaravik.fi viimeistään kymmenen (10) päivää ostetun kohteen noudon jälkeen. Jos tämä aikamäärä ylitetään, emme pysty palauttamaan arvonlisäveroa.

Arvonlisäveron palauttamiseksi tarvitsemme: 1. Allekirjoitettu CMR-dokumentti tai rahtikirja. 2. Kuljetusyhtiön lasku. 3. Vientiselvitys, jonka löydät käyttäjätililtäsi. 4. Yrityksesi IBAN- ja Swift-numerot

Mitä tarkoittaa, että kohde myydään marginaaliverolla?

Joitakin kohteita voidaan myydä marginaaliverotuksella, jos myyntikohteen tietyt ehdot täyttyvät arvonlisäverotukseen liittyen. Mikäli marginaaliverotus on käytössä tavallisen arvonlisäveron sijaan, siitä ilmoitetaan huutokaupan yhteydessä.

Voititko kohteen huutokaupassa? Suorita maksuprosessi kohdassa Omat ostokset.

Kirjaudu omalle tilillesi osoitteessa Klaravik.fi ja siirry “käyttäjätilin” kautta kohtaan "Voitetut". Täällä voittamasi tuotteet ovat valmiita maksuun ostoskorissa.

Valitse tuotteet, jotka haluat maksaa, ja napsauta "ostoskori” näppäintä. Tietosivu tulee näkyviin.

Tarkista, että kaikki tiedot ovat oikein, ja tee muutokset tarvittaessa. Klaravik-tilisi tiedot näkyvät täällä. Annettujen tietojen perusteella arvonlisävero lasketaan valituille tuotteille. Hyväksy käyttöehdot ja jos kaikki on oikein, jatka napsauttamalla vihreää painiketta oikeassa alakulmassa.

Maksutoimeksianto luodaan ja voit suorittaa maksunkohdassa “maksettavaa”

Jos haluat saada laskun etukäteen, valitse tässä vaiheessa "Pankkisiirto".

Pankkisiirrolla maksettaessa pankkinne saattaa pyytää vahvistamaan yrityksemme kotiosoitteen sekä maan. Nämä tiedot löytyvät laskusta kohdasta maksun saaja.

Jos haluat maksaa heti, voit valita MobilePayn tai luottokortin. MobilePay ja luottokorttimaksu ovat mahdollisia 500€ saakka. Maksun jälkeen lasku on saatavilla tilisi kohdassa "omat laskut".

NOUTO JA RAHTI

Milloin ja mistä voin noutaa ostamani kohteet?

Jokainen huutokauppa ilmoittaa myytävän kohteen sijainnin. Tulet saamaan myyjän yhteystiedot kun maksu on rekisteröitynyt Klaravikille. Sinulla on 12 päivää aikaa noutaa kohde huutokaupan päättymisestä. Ostajalla on velvollisuus olla yhteydessä myyjään.

Miten rahti toimii?

Kaikki kohteet noudetaan myyjän osoittamasta paikasta.

Mikäli käytät kuljetusyritystä kohteen noutamisessa, sinun tulee muistaa, että selanottovelvollisuus kohteen tarkastamiseksi ennen sen poisvientiä on edelleen voimassa. Kun kohde on viety pois, valituksia ei voi enää tehdä. Vaikka pyytäisit kuljetusyritystä noutamaan kohteen puolestasi, muista silti olla itse yhteydessä myyjään noutoajankohdan sopimiseksi.

REKLAMAATIO

En ole tyytyväinen ostokseeni - voinko tehdä reklamaation?

Sinulla ostajana on sekä oikeus, että velvollisuus tarkastaa ostamasi kohde ja sen todellinen kunto suhteessa huutokauppasivulla annettuun selosteeseen kun olet tekemässä noutoa. Jos myyntikohteessa on merkittävää eroa huutokaupassa annettuihin tietoihin, sinulla on oikeus tehdä reklamaatio, mutta muistathan, että siinä tapauksessa et vielä vie ostamaasi kohdetta pois sen myyntipaikasta. Täällä voit täyttää reklamointikaavakkeen.

MYYJÄASIAKKAAT

Haluaisin myydä Klaravikissa. Miten toimin?

Helpoin tapa on täyttää kaavake täällä. Olemme sen jälkeen sinuun yhteydessä ja kerromme kuinka voimme aloittaa. Täältä löydät myös yhteystiedot alueellisille huutokauppavälittäjillemme.

Voiko yksityishenkilöt myydä Klaravikissa?

Klaravikin myyjät ovat kaikki yrityksiä tai muita tahoja, joilla on y-tunnus. Yksityishenkilöt ovat toki tervetulleita ostamaan huutokaupoistamme.

En löydä käyttäjätietojani myyjäportaaliin?

Jos olet unohtanut käyttäjätietosi, ota meihin yhteyttä osoitteeseen info@klaravik.fi

Milloin saan rahat, jos olen myynyt jotain huutokaupassa?

Onko myyty kohde maksettu ja noudettu? Sinulle tuloutetaan myyntituotto seitsemän arkipäivän kuluessa sen jälkeen, kun kohde on noudettu. Jos kohde on maksettu, mutta vielä noutamatta, saat silti maksun seuraavan kuun viidentenä arkipäivänä. Poikkeavia aikatauluja sovelletaan mikäli kohde on myyty ulkomaille, niissä on ollut jäljellä rahoitusta, tai jos ostaja käyttää rahoitusta kohteen ostamiseen. Jos sinulla on kysymyksiä maksuun liittyen, ota yhteyttä info@klaravik.fi.

Mitä Klaravikissa myyminen maksaa?

Jos kohteesi on myyty, veloitamme siitä hinnaston mukaisen myyntikomission, joka pohjautuu myydyn kohteen lopulliseen hintaan. Toisaalta, jos jostain syystä emme saa kauppoja aikaiseksi, siitä ei koidu sinulle mitään kustannuksia. Jos haluat lisätietoja, ota meihin yhteyttä osoitteeseen info@klaravik.fi tai soita alueesi huutokauppavälittäjälle.

Olen myynyt rekisteröidyn ajoneuvon. Mitä teen?

Omistuksenmuutos rekisteröidyille ajoneuvoille tapahtuu aina myyjän ja ostajan välillä. Ohjeistamme tarvittaessa molempia osapuolia huutokaupan jälkeen.

Kuinka voin olla varma, että oikea ostaja noutaa myymäni kohteen?

Ostajalla on laskussaan QR-koodi. Noutohetkellä sinun myyjänä tulee skannata tämä QR-koodi ja jatkaa siitä aukeavalle sivulle myyjäportaaliin. Voit siellä vahvistaa kohteen ja merkata sen noudetuksi.

Minkälaisia dokumentteja tarvitaan kohteista, joita haluan myydä Klaravikissa?

Jos kohteellasi on korkea odotettu myyntiarvo, eikä ole rekisteröity Traficomiin, tarvitsemme todisteen kohteen ostamisesta. Tämä todiste voi olla olla esimerkiksi kuitti, lasku tai muu vastaava todiste kaupanteosta. Myös tilintarkastajan dokumentti tai muuta kolmannen osapuolen vahvistamaa sertifikaattia voidaan käyttää todisteena.